České Radiokomunikace

Spolupráce velkých firem a start-upů pomohou rozjezdu IoT

Spolupráce velkých firem a start-upů pomohou rozjezdu IoT
Přečtěte si rozhovor s Mlošem Mastníkem, obchodním ředitelem Českých Radiokomunikací. Na tuzemském trhu letos vrcholí závod o to, kdo získá první velké zákazníky v oblasti takzvaného internetu věcí. Firmy jako České Radiokomunikace nebo start-up SimpleCell chtějí přeměnit investice do specializovaných sítí za desítky milionů korun na nový byznys.

Technologie internetu věcí (anglicky Internet of Things, zkratkou IoT) dovoluje propojení zařízení, spotřebičů nebo předmětů pomocí čidel v bezdrátové síti. To umožní dálkově monitorovat pohyb vozidel nebo zboží, automaticky odečítat vodoměry, sledovat vlhkost půdy nebo chránit majetek před krádeží.

Na trhu budou mezi sebou soutěžit tři hlavní technologie, od kterých se odvine konkrétní komerční využití. SimpleCell, který je s výstavbou sítě pro internet věcí Česku nejdál, vsadil na francouzskou technologii Sigfox. Provozovatel vysílací sítě České Radiokomunikace zase vybral vlastní řešení na základě technologie LoRa. Další síť buduje ještě českobudějovická internetová firma Starnet. Do byznysu se nově pouští i operátor Vodafone, který se soustřeďuje na technologii označovanou jako NarrowBand IoT.

Je důležité, aby sítě IoT byly dostatečně přístupné start-upům, protože jedině tak přinesou celou řadu možností a byznysu. Až bude spuštěno několik velkých komerčních projektů, půjde toto odvětví lavinovitě a hodně rychle dopředu,” říká Miloš Mastník, obchodní ředitel Českých Radiokomunikací, v rozhovoru pro HN.

Radiokomunikace mají od letošního roku v oblasti internetu věcí už více než desítku komerčních projektů. Mezi klienty je regionální dodavatel elektřiny pro průmyslový areál ve Zlíně, který používá dálkový monitoring elektroměrů, nebo firma Vinojet, dodavatel systému na skladování vína. Další projekty jsou v oblasti sledování kvality ovzduší nebo hluku ve městech. Firma zatím nemůže konkrétní klienty zveřejnit, protože od nich ještě nemá svolení.

Diskutujeme s některými většími a zaběhnutými firmami o zveřejnění jejich řešení. To přitáhne další start-upy a bude se to nabalovat jako sněhová koule,” tvrdí obchodní ředitel.

Přečíst si celý rozhovor v HN